Czym jest rebirthing?


Rebirthing jest metodą rozwoju duchowego za pomocą świadomego, rytmicznego i połączonego oddechu. Taki oddech pozwala nam dotrzeć do podświadomości i uwolnić traumy i negatywne myśli, które ograniczają nas w życiu. Samo słowo rebirthing w języku angielskim znaczy odradzanie, co nawiązuje do idei cofnięcia się do okresu naszego porodu i, poprzez pracę ze świadomym i uwalniającym oddechem, by dokonać powtórnych, tym razem duchowych narodzin, już bez traum.

Metoda ta powstała w 1974 roku w Stanch Zjednoczonych, a jej twórcą jest Leonard Orr. Sondra Ray, którą dziś uważa się za matkę rebirthingu była jedną z pierwszych uczennic Orra. Na podstawie jego nauk stworzyła w latach 70. program autorskich warsztatów Związki Miłości, na których pomaga ludziom na całym świecie uwolnić się od traum i negatywnych wzorców, by mogli tworzyć w swoim życiu harmonijne i pełne miłości relacje. Bo jak pisze w swojej książce:


Człowiek ma stać się wszystkim tym, czym stać się może. Nauczyć się żyć w stanie błogości.

Główną techniką stosowaną w rebirthingu jest świadomy oddech. Na czym on dokładnie polega, dowiesz się z poniższego fragmentu książki Leonarda Orra Świadomy oddech.

20 połączonych oddechów – jak zacząć samemu oddychać?


Zacznijmy od istoty rzeczy. Podstawą tej książki i całej praktyki świadomego oddychania jest bardzo proste ćwiczenie zwane Dwudziestoma Połączonymi Oddechami. Wykonanie tego ćwiczenia zajmuje tylko 30 sekund, dlatego jest ono idealne dla dzisiejszego świata pełnego pośpiechu. Można je robić rozpoczynając dzień, pracę, zajęcia w szkole. Te zaledwie 30 sekund świadomego oddychania napełnia nasz umyśl i dało świeżą energią życiową. Ćwiczenie to składa się z czterech części, w każdej z nich zawiera się pięć oddechów, na każde pięć oddechów składają się cztery krótkie i jeden długi. Wygląda to tak: 4 krótkie oddechy, 1 długi, 4 krótkie, 1 długi, 4 krótkie, 1 długi, 4 krótkie, 1 długi, w sumie daje nam to dwadzieścia oddechów. Przez cały czas należy oddychać nosem. Zaraz wyjaśnię to bliżej, lecz najpierw spróbuj wykonać to ćwiczenie i dopiero potem zacznij czytać dalej.


Świadome Oddychnie


Łącz wdech i wydech tak, by tworzyły nieprzerwane koło. Wdech połączony z wydechem tworzy jeden oddech. Te dwadzieścia oddechów powinno tworzyć jedną nieprzerwaną serię. Celem krótkich oddechów jest uwydatnienie połączenia wdechu i wydechu w nieprzerwane koło. Celem długiego oddechu jest wypełnienie wdechem wszystkich możliwych miejsc i zupełne rozluźnienie towarzyszące wydechowi. Weź pięć połączonych oddechów w tej chwili, zanim zaczniesz dalej czytać. Pięć połączonych oddechów łączy się jak gdyby w jeden nieprzerwany oddech.


  • 1. Odpowiednia jest taka prędkość oddychania, przy której nie wstrzymuje się ani nie wypycha oddechu.
  • 2. Twój oddech powinien czuć się wolny. Spróbuj nie kontrolować go ani nie wymuszać.
  • 3. Rytm Twojego oddychania powinien być płynny.
  • 4. Kiedy prawidłowo oddychasz, możesz czuć energię znajdującą się w powietrzu tak samo, jak czujesz powietrze. Jest to tak zwane świadome oddychanie energią. Kiedy oddychamy powietrzem, możliwe jest zatrzymywanie przepływu energii, a kiedy oddychamy energią, można zatrzymywać przepływ powietrza.
  • 5. Możesz łatwo stać się świadomym oddychania energią już za pierwszym razem, kiedy robisz 20 połączonych oddechów poprzez zaobserwowanie, że Twój czwarty głęboki oddech jest pełniejszy i głębszy niż pierwszy. Wykonaj teraz Dwadzieścia Połączonych Oddechów.

To proste ćwiczenie oddechowe jest całkowicie bezpieczne i nieszkodliwe dla każdego, kto lubi żyć. Innymi słowy, jest to korzystne dla Twojego zdrowia. Jeśli chcesz nadal żyć, musisz oddychać. Prawdopodobnie spostrzegłeś, że ćwiczenie sprawiło Ci przyjemność. Jeśli będziesz je wykonywać przynajmniej raz dziennie, będziesz czerpać więcej przyjemności z życia. Czy odczuwałeś jakieś fizyczne dolegliwości? Niektórzy ludzie odczuwają zawroty głowy, mrowienie w rękach, brzuchu czy innych częściach ciała. Jeśli miałeś takie wrażenia, powinieneś zdać sobie sprawę, że u ludzi posiadających niewłaściwe nawyki oddechowe mogą występować te dziwne odczucia podczas prawidłowego oddychania. Jeśli będziesz robić Dwadzieścia Połączonych Oddechów codziennie, zauważysz, że za każdym razem te fizyczne „sensacje” mogą być różne. To oznacza, że pogłębiasz swoją wiedzę na temat oddychania i czerpiesz z tego korzyści. Zalecam ci wykonywanie tego ćwiczenia przez pierwszy tydzień tylko raz dziennie. Jeśli do tej pory nie oddychałeś w sposób właściwy, twoje ciało może być spragnione tlenu. Rób to więc łagodnie, raz dziennie w zupełności wystarczy. Oto jeszcze inne rzeczy, które powinieneś wiedzieć:


  • 1. Oddychanie jest zupełnie nieszkodliwe; Twój umysł nie zawsze.
  • 2. Jakiekolwiek sensacje występujące podczas oddychania znikną, jeśli będziesz codziennie ćwiczyć.
  • 3. Oddychanie przynosi relaks.
  • 4. Relaks uwalnia napięcia.
  • 5. Napięcia są przyczyną „sensacji”.
  • 6. Ani oddychanie, ani relaks nie są przyczyną „sensacji”: to napięcia i zanieczyszczenia w umyśle i w ciele powodują te odczucia. Jeśli będziesz kontynuować oddychanie, na zakończenie nie będziesz odczuwać napięć, lecz relaks, spokój, wyciszenie.
  • 7. Każdy wdech i wydech wywołuje relaks w sposób niewymuszony.
  • 8. Oddychanie jest całkowicie bezpieczne i życiodajne.
  • 9. Jeśli będziesz oddychać zbyt długo, rozluźnisz się tak bardzo, że doświadczysz bardzo silnych „sensacji”, które mogą Cię przestraszyć.
  • 10. Proponuję Ci, żebyś przez pierwsze 7 dni wykonywał Dwadzieścia Połączonych Oddechów raz dziennie.
  • 11. Celem tego zalecenia jest uchronienie Cię przed nadmiarem wrażeń i przestrachem.
  • 12. Oddychanie jest bardzo proste i posiada wielką moc.
  • 13. Jeśli praktykujesz o wiele więcej w krótkim czasie i odczuwasz lęk, niezwłocznie przeczytaj rozdział o hiperwentylacji.

Chociaż w powyższym fragmencie Leonard Orr zachęca do samodzielnego stosowania metody 20 oddechów, to my sugerujemy, by pierwsze sesje zostały przeprowadzone przy udziale doświadczonego rebirthera. Dlaczego? Podczas praktyki mogą pojawić się niepokojące zjawiska: drętwienie kończyn, leki, traumatyczne myśli. Jest to jak najbardziej normalne doświadczenie, jednak dużo łatwiej będzie Ci przez nie przejść w obecności osoby, która będzie wiedziała, jak Ci pomóc.

Sondra Ray


Czy wiesz, że Sondra prowadzi swoje warsztaty już od ponad 40. lat? O tym, jak to wszystko się zaczęło możemy dowiedzieć się z fragmentu jej książki:

Poleciałam na Hawaje. W domu, na podłodze, siedziała grupka mniej więcej dwudziestu pięciu osób.
- Pozwólcie, że wam opowiem, czego się nauczyłam o wpływie narodzin na związki bliskości – zaczęłam i mówiłam dalej, a godziny szybko upływały.
Na koniec patrzyli na mnie z rozdziawionymi buziami.
- Sondra, to wszystko wyjaśnia – mówili.
- Serio? – bąknęłam.

Tak wyglądały początki. Dziś Sondra prowadzi swoje warsztaty dla ludzi na całym świecie.

Dowiedz się więcej »